Πέμπτη, 12 Μαρτίου 2009

Αναλύοντας τα σουτιέν των Carrefour

Αναλύοντας τα σουτιέν των Carrefour, μπορεί να γίνει η πιο σύντομη περιγραφή του τρόπου που λειτουργεί σήμερα η αγορά και οδηγεί στην κρίση και εξαθλίωση εκατομμυρίων ανθρώπων. Αυτό έκανε ο Ζαν - Μισέλ Κατρπουέν, αναλυτής οικονομικών θεμάτων στη γαλλική Le Monde και εξέδωσε πρόσφατα το ενδιαφέρον βιβλίο «Η παγκόσμια κρίση».

Τα εν λόγω σουτιέν πωλούνται στα ράφια των Carrefour, στη Γαλλία, αντί 20 ευρώ το καθένα και κατασκευάζονται στην Κίνα, στην περιοχή Γκουανγκντόνγκ. Η κινεζική εταιρεία έχει πάρει την υπεργολαβία από γαλλική, η οποία διατηρεί το ντιζάιν, τις αποθήκες και τα δίκτυα πωλήσεων. Οι Κινέζες εργάτριες που κατασκευάζουν τα σουτιέν ανήκουν στους mingongs, τα 300 εκατομμύρια των περιπλανώμενων, εσωτερικών μεταναστών που δουλεύουν χωρίς ασφάλιση και δικαιώματα, αφού δεν έχουν λάβει την απαιτούμενη άδεια μετακίνησης από τις αρχές.
Αυτά τα 20 ευρώ που αποφέρει η πώληση κάθε σουτιέν κατανέμονται ως εξής:

· Τα Carrefour βάζουν στο ταμείο τους 10,81 ευρώ.

· Το γαλλικό κράτος εισπράττει 3,28 ευρώ ως ΦΠΑ.

· Η γαλλική βιομηχανία παίρνει 2,74 ευρώ.

· Τα έξοδα μεταφοράς και εκτελωνισμού είναι 0,44 ευρώ.

· Η κινεζική βιομηχανία που παρήγαγε το σουτιέν εισπράττει 2,73 ευρώ.

· Από αυτά, 1,64 ευρώ αντιστοιχούν στην πρώτη ύλη, ενώ τα έξοδα παραγωγής είναι 0,82 ευρώ και το κέρδος του Κινέζου βιομήχανου 0,27 ευρώ.

· Τελικά, για τις εργάτριες που έφτιαξαν το σουτιέν μένουν… 10 σεντς.

Τι αποκαλύπτει η σύντομη ανάλυση της τιμής των σουτιέν; Τη φυγή κεφαλαίων προς την Κίνα, που επιτρέπει στις Γαλλίδες να αγοράζουν φτηνά σουτιέν, αλλά καταδικάζει πολλές από αυτές στην ανεργία. Τον σφετερισμό της μερίδας του λέοντος της προστιθέμενης αξίας από το εμπορικό (και το χρηματιστικό) κεφάλαιο σε βάρος του παραγωγικού, που αποτελεί τη βάση όλης της οικονομίας. Τον φόρο υποτέλειας που πληρώνουν Ανατολή και Νότος χάρη στο τεχνολογικό μονοπώλιο του Βορρά. Την απίστευτη εκμετάλλευση των άμεσων παραγωγών, που εκτοξεύει στα ουράνια την παραγωγή εμπορευμάτων, ενώ καθηλώνει πολύ χαμηλά την αγοραστική δύναμη της εργαζόμενης πλειονότητας.

Το μικρό αλλά ενδιαφέρον άρθρο είναι το βρίσκει κανείς στην Καθημερινή 8/3/09 με τίτλο «Το κρυμμένο μυστικό των καταστημάτων Carrefour»

Για την αντιγραφή

Γιώργος Βούζας

ΥΓ. Δεν θα ήταν ενδιαφέρον να κάνουμε το ίδιο με τους τοπικούς παραγωγούς μας;

1 σχόλιο:

  1. η γυναίκα του Μήτσιου18 Μαρτίου 2009 - 2:19 μ.μ.

    sorry, ποτέ πια βρακιά απο το carrefour!καλύτερα ξεβράκωτοι ή σε έσχατη ανάγκη θα αγοράσω αυθεντικά YSL που αντέχουν και στο πληντύριο και τα γουστάρει κι ο Μήτσιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Γράψτε μας τα σχόλια σας, χωρίς προσωπικές αναφορές και ύβρεις